
29. 4. 2022
Často se jako realitní makléři setkáváme s otázkou, proč by s námi měl majitel nemovitosti spolupracovat, když je jednoduché, prodat nemovitost sám.
Ano, samozřejmě. Jsou situace, kdy je obchod jednoduchý, majitel má čas i zkušenosti na to, aby se mohl prodeji věnovat sám. Stále je téměř polovina prodejů realizována bez realitního makléře. Otázkou zůstává, zda by majitelé neprodali nemovitost za lepší cenu, rychleji, bez nervů a obav, kdyby si spolupráci s makléřem vybrali.
Práce různých realitních makléřů má také různou kvalitu. Stejně jako v každém oboru. Naštěstí v současné době máme mnoho možností, jak si kvalitu práce makléře ověřit. Máme k dispozici ukázky realizovaných prodejů, reference od klientů, doporučení, webové stránky makléře, sociální sítě apod.
Ještě před první schůzkou tedy určitě doporučujeme si makléře “prolustrovat”. Zjistit si, jaké služby jsou v ceněprovize – to se také v mnoha případech liší. A také jaké lokalitě se makléř věnuje. Ve své lokalitě se samozřejmě orientujeme lépe, než v opačné části republiky. Dalším faktorem, ale ne vždy úplně rozhodujícím, je délka praxe a počet prodaných nemovitostí. Makléř vám prostě musí sednout.
CO SI LIDÉ PŘEDSTAVUJÍ, že práce realitního makléře obnáší?
Pořízení fotografií, inzerát, čekání na kupujícího.
SKUTEČNĚ JE TOHO ALE MNOHEM VÍC
Průběh spolupráce má několik částí. První je vždy úvodní konzultace, která by měla být nezávazná a zdarma. Probíhat může osobně, online nebo po telefonu.
Na začátku je tedy vždy schůzka s prodávajícími – vysvětlení postupu, ukázka práce, stanovení podmínek spolupráce. A pokud se majitel pro spolupráci rozhodne, tak podepsání zprostředkovatelské smlouvy, kde jsou podmínky práce makléře jasně stanovené.
Dále makléře čeká seznámení se s technickým stavem nemovitosti, detaily, historií, znalost okolí nemovitosti, aut. zastávek, prodejen potravin, škol, restaurací, parkování, sousedů, zaměření nemovitosti, vypracování půdorysu, stanovení a výpočet správné tržní ceny nemovitosti - předložení analýzy prodávajícím s detailním vysvětlením (porovnávání, zhodnocení současné situace, poptávky, lokality a další), kontrola nemovitosti na listu vlastnictví - zda je vše v pořádku a vše je zapsáno jak má, zajištění PENB - průkazu energetické náročnosti budovy. Případně řešení exekucí.
Následuje nafocení nemovitosti, home staging, 3D scan nemovitosti, videoprohlídka, zpracování inzerátu, vytvoření webové stránky nemovitosti, správná propagace na sociálních sítích a inzertních serverech a další. Vedení prohlídek a komunikace s oběma stranami. Pokaždé je nutné volit jiný přístup. Navržení případných úprav zájemcům nemovitosti – virtuální staging apod. Zjištění podmínek přípojek, přístaveb na obci a stavebním úřadu, komunikace se sousedy. Vše musí mít makléř prověřeno tak, aby zájemcům předal kompletní a pravdivé informace a nic ho při prodeji a přepisu nemovitosti nezaskočilo.
V případě, že máme vážného zájemce o nemovitost, následuje příprava podkladů pro advokáta pro rezervační smlouvu a kupní smlouvu, kontrola správnosti smluv, řešení případných věcných břemen, špatného zakreslení domu, pozemku apod. Příprava další smluv jako například plná moc. AML – identifikace kupujících i prodávajících v souladu se zákonem proti praní špinavých peněz. Pomoc při řešení hypotéky kupujících. Komunikace požadavků kupujících a prodávajících, poradenství ohledně daní.
Po podpisu smluv přichází na řadu předání smluv na katastr ve správném pořadí a vyhotovení, zaslání potvrzení o podání a zaplacení kupní ceny klientům i bance. Kontrola dodržení termínů vyplacení částek například z advokátní úschovy.
Na závěr předání nemovitosti – sepsání stavů měřidel, zajištění přepisu energií a archivace všech dokumentů.
Ať už se tedy rozhodnete pro prodej nemovitosti s realitním makléřem nebo bez něho, vždy vám doporučuji využít nezávazné konzultace s jedním nebo více makléři (obsah poskytovaných služeb se samozřejmě liší). Dozvíte se spoustu věcí, na které byste při prodeji neměli zapomenout. A pokud se pustíte do prodeje sami, můžete se kdykoliv v průběhu obchodu na makléře obrátit. Rád vám pomůže a poradí.
Autor: Ing. Jana Mikšánková
Již 7 let se věnuji realitám, jejich prodeji, nákupu a pronájmům. Specializuji se i na složitější operace, jako exekuce nebo legalizaci staveb. Též se věnuji developerským a komerčním projektům.
Po škole jsem začínala v bankovnictví, nejdříve privátní klientela, později firemní klienti. Zde jsem strávila více než 20 let a získala zkušeností v oblasti financí. V realitách jsem 7 let. Začínala jsem v realitní kanceláři RE/MAX, kde jsem nasbírala veškeré cenné zkušenosti. O tom, že jsem se v realitách našla, svědčí i to, že jsem držitelkou ISO certifikátu, který v České republice vlastní cca 300 makléřů z celkového počtu cca 13.000.
Mezi moje koníčky patří turistika, sport: fitness, běh, golf, tenis a vaření a pečení. Jsem členkou Svazu ochranářů, takže si též čistím hlavu na brigádách v lese a v neposlední řadě mi není jedno osud lidí, kteří buď po zdravotní stránce neměli takové štěstí anebo se ocitli ve složité životní situaci a nedokáží si sami poradit, takže se též angažuji v charitativních akcích.
Jsem kreativní a ráda hledám vhodné řešení. Sport a práce s lidmi mě naplňuje pozitivní energií, kterou následně využívám při řešení složitých pracovních situací.
Reality mi nabízí vše. Odměnou a obrovskou motivací je pro mě spokojený klient, který se na mě rád znovu obrátí, a doporučí mě dalším svým známým a obchodním partnerům.
Takže pokud hledáte spolehlivého partnera pro prodej Vaší nemovitosti, neváhejte mě kontaktovat, ráda se s Vámi potkám a můžeme vše probrat osobně.